vrijdag 12 juni 2015

Tsjiepkes!

Met grote vreugde melden wij jullie de geboorte van Tsjiep 1 en Tsjiep 2!
Tja... De inspiratie voor leuke namen is er nog niet.... én we weten ook nog niet welk geslacht de tsjiepkes zijn. Dus houden we het voorlopig gemakshalve op 1 en 2.

Het verhaal begon zo'n maand geleden in ons kippenhok. Currytje kwam niet meer af haar nest en nam verwoed al de beschikbare eieren onder haar hoede.
Tot haar grote frustratie kwam ik die elke dag opnieuw weghalen.
Het arme beest begreep er niks van en vermagerde zienderogen. Maar ze wou van geen wijken weten en bleef zelfs zitten op een leeg nest (heet dat dan het 'lege nest syndroom'?  ;oD )
Ook een emmer water (ik liet me wijsmaken dat dit zou helpen) bracht geen soelaas. Dit was een échte 'moederkloek'!

Om aan haar behoefte tot moederen tegemoed te komen, zocht ik bevruchte eieren. Ze kreeg er zeven ter adoptie!
13 juni werd op de kalender aangekruist! Dan (ongeveer) zouden de kuikens uitkomen.

Met de nakende geboorte op komst moest de kippenren nog kuikenproof gemaakt worden. Er zijn iets teveel moordzuchtige katten en eksters in de buurt!
Ik spande er een gaas overheen en bracht onderaan extra draad aan, met kleine hokjes waar geen kuikens doorkunnen.
Dus tenzij het karaté-kid kuikens zijn die mega sprongen kunnen maken, zitten ze (hoop ik) redelijk veilig.



De buren vroegen zich wel al hoofdschuddend af wat ik nù weer aan het bricoleren was....

Het 'beveiligen' kwam geen dag te vroeg want na een klein drama gisteren (ze pikte een ei stuk en het kuikentje stierf) zag ik vandaag iets waar ook mijn moederhart van smolt. Onder mamakip vandaan kwam een klein kopje piepen!!


Nummertje 1 werd snel snel geknuffeld want mamakip vond het niet zo leuk.


En wat zagen we iets later op de avond?
Jaja, kopje twee! Een zwartje deze keer.


Nog vier eitjes te gaan!
Benieuwd naar morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten