zaterdag 14 februari 2015

Oma hemdje

Ik heb de naai-microbe voor het grootste deel van mijn mama geërfd denk ik.
Vroeger naaide zij al hele mooie dingen voor zichzelf en later
voor ons. Zwierige kleedjes, verkleedkleren, poppenkleertjes....
Met het ouder worden van de dochters werd de vraag naar poppenkleertjes
en zwierkleedjes minder en zwakte het naaien stilletjes af.
Maar.... ook mama heeft het naaien ondertussen weer opgepikt
en sinds we allebei een overlock hebben
rolt het ene prachtige naaiwerkje na het andere van onder haar machine.
Met 9 kleinkinderen zijn er afnemers genoeg.

Zo kreeg ik van haar gisteren een prachtig hemdje voor Ukkepuk.
Het was haar eerste échte jongenshemdje, volledig met staander
en knopenboord. Er moest serieus gepuzzeld
worden want het couponnetje stof dat ze kocht
bleek maar 1 meter breed te zijn. Geen ruimte voor knipfouten dus!
 
We hebben ons samen toch een paar uurtjes over
het patroon gebogen, want bij het maken van dit hemd
ben ik hier en daar toch in de fout gegaan.

Mama zuchtte en pufte tijdens het naaien
maar ze hield vol en het resultaat vind ik prachtig!
Ik wil het dan ook graag met jullie delen.


Ze werkte vooraan en achteraan met een paspel.
De print aan de knopenbies liet ze netjes doorlopen.



De mouwkes werkte ze af door nog een boordje om te slaan
en onderaan werd aan de binnenkant nog een stukje voering verwerkt.



Ukkepuk is alvast heel erg blij met het oma-hemdje!


Op model...




Een heel erg dikke dank je wel oma!!!!!

vossenstofje: Stoffen van Leuven
voeringstof: Soft Cactus bij de Stofffenkamer
patroon: Ottobre 6/2014

1 opmerking: