vrijdag 10 oktober 2014

Zakjes enzo...

Ik ben nogal een zakjes- tasjes-mens!
Ik hou ervan om handtassen, boodschappentassen,
boekentassen, pennenzakjes, .... te maken.

Het is helemaal niet moeilijk en altijd met een leuk resultaat.

Vanmiddag maakte ik twee boekentasjes voor de jongste twee spruiten.
Ze volgen muziekles en kregen vorige week al hun
spulletjes niet in hun tas.
"Mamaaaaaa! Mijn map kan niet in mijn tas!"

Tja, dan maak je gewoon een tas op maat van de map.
De stofjes zijn van Soft Cactus. De buitenkant is geplastificeerd katoen.
Ze kan dus tegen een stootje!

Het patroontje kocht ik op het 
Stoffenspektakel. Maar die tas was te klein, dus werd ze wat aangepast.
Het origineel was ook met een biaislint rondom aan de 
buitenkant, maar dat vond ik niks voor mijn jongens.
Ik werkte met een buiten- en binnentas en naaide dan beide delen een elkaar.

Afwerken met biaislint aan de bovenkant, flap erop, draaglint eraan
en een superhandige sluiting van bij Veritas.

Dit is het resultaat...


Deze is voor Zoonlief twee.


En deze is voor Ukkepuk.

De binnenkant in bijpassend stofje.




Morgen zullen ze met veel plezier vertrekken naar de les...
én met plaats genoeg in de tas.

Eind augustus maakte ik voor hen ook een blokfluitzakje.
Op muziekles leren ze nl blokfluit spelen. Ik had nog twee blokfluiten liggen van tijdens mijn opleiding tot kleuterjuf. Die doen het nog prima, maar de zakjes waren aan vernieuwing toe.
Rommel rommel in de stofjes-overschot in mijn kast en een rits gehaald in bijpassend kleurtje. Het patroontje is van een eenvoudige pennenzak.
De zijkanten werden echter in de andere richting aaneen genaaid en zo kregen we een platter zakje ipv en hoger model. 


Binnenin naaide ik een elastiek op maat van de blokfluit en een stylo.
Zo hebben ze alles makkelijk bij de hand tijdens de les.


Oudejaar vieren we elk jaar met dierbare vrienden! En die dag horen er natuurlijk kadootjes bij. Ondertussen al bijna een jaar geleden maakte ik deze twee handtasjes
voor de dochtertjes van mijn lieve vriendin.
Het modelletje komt uit "Zo geknipt" van Sanne en Riet.
Het modelletje werd wat aangepast, want in het boek is het eerder
een "jongens-avonturentas".
Zo werkte ik met een paspeltje.


 De sluiting is een magneetknoop. Die zou ik niet meer gebruiken
omdat ik die redelijk sterk vind en ik denk dat de stof na verloop van tijd
kan gaan doorscheuren.


Voor de verjaardag van een nichtje maakte ik dan weer deze vrolijke pennenzak.
Je kan heel veel handleidingen vinden op het internet. Ze zijn echt niet moeilijk
om te maken en altijd leuk om te geven!


Ondertussen al meer dan een jaar geleden maakte ik een zestal handtassen.
Eentje voor mezelf en de rest voor zusje en vriendinnen. Zalig om te maken!!

Het patroontje is alweer uit "Zo geknipt", een fantastisch boek is dat.
De vriendinnen gaven hun wensen door wat betrof de kleuren en ik ging aan de slag.
Dit zijn er twee van.

Er zijn twee voorzakjes en binnenin zitten ook nog drie kleinere zakjes voor GSM, zakdoekjes, make-up spiegeltje...
Kan afgewerkt worden met magneetknoop of rits. Rits gaf het beste resultaat.

Op de eerste foto zie je dat ik de tas afwerkte met knoopjes die ik overtrokken heb met de stof van de binnenkant van de tas. Was heel erg mooi!

 


Dit is een greep uit de vele tassen die ik reeds maakte.
Ik ben een echte fan!  :-) 
Ga zeker ook zelf eens aan de slag, het is echt niet moeilijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten