maandag 3 november 2014

Moestuinieren enzo....

Ik heb het met jullie nog niet gehad over onze moestuin.

Wat 2 jaar geleden, letterlijk, begon met een klein pompoenzaadje
is nu geëindigd in een deftige moestuin mét serre.

Toen zoonlief twee in het derde leerjaar zat, hadden ze
op school moestuinbakken. Ze leerden er vanalles over planten
en zaaien. Op het eind van het schooljaar bracht
hij trots zijn pompoenplantje mee naar huis.
Met veel liefde gaven we het een plaatsje in onze tuin.
Al snel groeide het uit tot een ferme plant
en in oktober konden we twee dikke pompoenen
oogsten (15kg en 5kg!). Ze eindigden in de soep.
Mjammie! 

Dat smaakte naar meer... zowel bij mij als bij zoonlief.
Ondertussen was het gras in onze tuin in erbarmelijke
staat. Engerlingen sloegen genadeloos toe en veranderden
ons grastapijtje in een dorre kale vlakte.
Daar moest iets aan gebeuren.
Heraanleggen, kunstgras, overal tegels, ....?
Verschillende opties passeerden de revue maar werden
weer afgevoerd wegens teveel werk, te duur, niet mooi.

We maakten dus van de nood een deugd en 
toverden een deel van de tuin om tot moestuin.
Wég engerlingen, hallo groentjes!

Met voorzichtige pasjes en met behulp van een aantal boeken,
het wijde web, schoonpapa en overbuurman begaven we
ons in de moestuinwereld.
En 'al doende leert men' is hier echt wel van toepassing.

In februari startten zoonlief twee en ik met het zaaien van
courgette en broccoli in huis.
Ondertussen werd de tuin onder handen genomen.

Ik heb zo'n ventje dat eens fronst bij elk wild idee
dat ik opper..... maar dat me dan wel (vol enthousiasme)
meehelpt om het verwezelijken.
Dus, slechte grond werd afgegraven, boordjes werden gezet,
de grond werd bestookt met mest en voeding en...
Tadaaa, even later had ik een mooi stukje moestuin.

Ondertussen werd het buiten warmer en konden
de eerste plantselkes beginnen.
Aardappelen en ajuinen gingen de grond in.
Spinazie, boontjes en sla werd gezaaid. De, ondertussen al flink gegroeide,
courgette- en broccoliplantjes werden uitgeplant.
We beschermden het één en ander tegen gulzige duiven
(en té enthousiaste kindjes) met
een miniserreke en groeivlies.
Verder kwam er geen enkel insecticide of
chemisch middel aan te pas!




De zon deed haar werk en de plantjes groeiden als kool.
Veel meer dan af en toe wat onkruid wieden
en hier en daar een plant in goede banen leiden
was er niet aan.
Al snel konden we smullen van onze eigen spinazie
en broccoli.



Op de lege plekjes werden radijsjes en sla gezaaid.
Dat groeit lekker snel en de jongens hadden dus snel resultaat
van hun werk. Niet onbelangrijk om ze gemotiveerd te houden.  :-) 



We experimenteerden ook met wortels in een bloembak
en een bonenpot (ideetje uit 'de moestuin volgens Wim')
De wortels deden het goed
maar de bonen waren niet zo'n succes.
De bonen in de grond daarentegen deden het super!
We konden er vele keren van plukken.



Vol enthousiasme haalt zoonlief twee de pattatjes uit de grond.
Van de 10 pattaten die we in de grond staken,
haalden we maar liefst 20kg oogst op!



Sorteren volgens grootte is meteen een goeie wiskunde-oefening.
Het is dan wel vakantie.... af en toe een oefeningske kan geen kwaad.

Waar we ons een beetje aan mispakt hebben, zijn de courgettes.
Laten we zeggen dat ik de halve buurt hier van courgettes 
heb kunnen voorzien deze zomer. 
We hadden 7 planten gezet.... Veeeeeeel te veel dus.
1 plant én 1 in reserve is naar het schijnt voldoende.
Tja, ik denk dat ik het daar nu wel mee eens ben.
De courgettes gingen zo hard dat we het haast niet konden bijhouden.
Daardoor hadden we soms wel hele grote exemplaren.
We hebben veel courgettesoep gegeten de voorbije zomer.  :-) 



Mijn schatje maakte ook nog een soort serretje
om mijn tomaatjes in te zetten. We hadden hele mooie exemplaren,
maar jammer genoeg zijn ze allemaal bezweken.
Enkel de kerstomaatjes hebben het gehaald.
Volgend jaar ga ik misschien enkel voor deze soort...
Het doet geen deugd om je hele oogst te zien verrotten.


Echt fantastisch was ook ons mini-komkommerplantje.
Voor een kleine 9€ kocht ik het en ik kan niet tellen
hoeveel kilo komkommer we geoogst hebben! De plant
groeide zelfs door de draad bij de buren, dus zij konden ook meegenieten.
En die kleine komkommertjes en kerstomaatjes uit het vuistje
waren een topper in de brooddozen van de jongens.

De hele zomer lang hebben we kunnen genieten van
heerlijke groentjes uit de tuin.
Echte aanraders zijn radijsjes, struikbonen, (mini)komkommer, 
sla, spinazie, kerstomaatjes.
Voor pattatjes heb je weer wat meer plaats nodig.
Ajuinen ga ik volgend jaar niet meer doen denk ik.
Ze nemen veel plaats in.

Nu staat er enkel nog savooikool in de moestuin.
Volgende winter wil ik zeker nog meer wintergroenten zetten,
zoals winterprei bijv.

En ondertussen heeft mijn lieve schatje
een hele mooie serre in de tuin geplaatst!
Daar gaat normaal gezien nu nog sla en spinazie in komen.
Joepie joepie!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten